Advertisement
Znaczenie aminokwasów
O ile dieta bogata w tłuszcze czy cukry, poza „cudownymi” i szalonymi wręcz kuracjami odchudzającymi, nie jest uważana za odpowiednią dla kogoś, kto pragnie długo cieszyć się i zdrowiem i nienaganną figurą, to białko zawsze będzie stanowić kluczowy składnik naszej diety. Zjadamy białko, po to by w procesie trawienia „wytrącić” z niego wszelkie aminokwasy i wykorzystać je we właściwy sposób. Związki te, pełnią wiele ważnych funkcji. Białkowe, stanowią materiał budulcowy dla uszkodzonych czy brakujących elementów tkanek, co jest niezwykle istotne u osobników młodocianych, u których dla wzrostu i rozwoju, istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na takie „cegiełki”. Ale również u osób dorosłych, bez białek i pozyskiwanych z nich aminokwasów, regeneracja ustroju nie byłaby możliwa. Z tego też powodu, monomery białek określane są jako substancje anaboliczne, które w pewien sposób stanowią wsparcie, niezbędne w drodze do silnych i obfitych bicepsów. Aminokwasy niebiałkowe uczestniczą w innych, nie miej istotnych, procesach przemiany materii. Śmigają po naszym ciele pod postacią enzymów, hormonów i innych

Aktywność fizyczna a aminokwasy

amino4Ruch to zdrowie, ale pod warunkiem, iż każdy „krok”, zrównoważony jest przez odpowiednią dawkę pożywienia. Wszak jakakolwiek aktywność fizyczna wiąże się ze zużyciem energii, a nasz organizm nie jest studnią bez dna i wymaga regularnego uzupełniania „paliwa”. Ponadto, poza energią, potrzebne są również i inne materiały, jak na przykład aminokwasy, niezbędne dla regeneracji, budowy i ogólnie, prawidłowego funkcjonowania całego ustroju, od układu szkieletowego, aż po mózg.

Na ogół postrzegamy je wyłącznie jako monomery białek strukturalnych, ale w rzeczywistości wypełniają i inne zadania, choć niewątpliwie, w przypadku aktywności ukierunkowanej na rozwój tkanki mięśniowej, najbardziej istotne będą te, które bezpośrednio wpływają na jej rozrost, jak glutamina, arginina, leucyna, izoleucyna czy walina. Przy staraniach o zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, dobrym wsparciem jest metionina, która ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Tak więc ze względu na swoje walory, związki te nie tylko stanowią elementarny składnik pokarmu, lecz także podstawę czy dodatek do suplementów diety, szczególnie dla sportowców. Bez ich pomocy, nie ma co liczyć na zadowalające efekty, zwłaszcza w kulturystyce.